Winkelwagen

Sidi 3: signalering en diagnosticering hoogbegaafdheid

geen
Het Sidi 3 protocol is een gestructureerd signalerings- en diagnoseprotocol voor alle kinderen van groep 1 t/m 8, waarin de hele procedure in stappen is weergegeven, tot plan van aanpak.
  • Omschrijving
  • Specificaties
  • Reviews
Aandacht voor excellente en (hoog)begaafdheid begint met een goede wijze van signalering. Begaafde kinderen worden lang niet altijd herkend. Bij een oppervlakkige beoordeling wordt bijna de helft van de (hoog)begaafde kinderen onderschat. Kinderen die niet vroegtijdig worden gesignaleerd, lopen kans gedemotiveerd te raken, krijgen wellicht problemen met leerstrategieën, of lopen risico’s in de vorm van onderpresteren.

Gestructureerd signalerings- en diagnoseprotocol 

Het Sidi 3 protocol is een gestructureerd signalerings- en diagnoseprotocol voor leerlingen van groep 1 t/m 8, waarin de hele procedure in stappen is weergegeven. U kunt het voor uw eigen school invullen en aanpassen. Het bevat instrumenten om de ontwikkelingsvoorsprong bij leerlingen en de mate van een hoge begaafdheid in kaart te brengen.

Onderscheid tussen signalering en diagnosticering

Uitgangspunt is dat er een onderscheid wordt gemaakt tussen de signaleringsfase en diagnosefase.
De uitgave is opgebouwd in 3 delen: 

  1. Signalering, waarbij naar alle kinderen wordt gekeken. 
  2. Diagnose, waarbij het onderzoek bij een beperkte groep wordt voortgezet. 
  3. Uitvoering: het plan van aanpak.


Aan het begin van elke stap staat aangegeven wie actie moet ondernemen. De groepsleerkracht kan het traject grotendeels zelf uitvoeren. Het is van belang elke stap met de ib'er te overleggen. De ib'er (of hoogbegaafdheidscoördinator) begeleidt, coördineert en bewaakt het gehele proces. 

Hoogbegaafde kinderen

Het Sidi 3 protocol geeft enerzijds veel informatie over kenmerken van kleuters met een ontwikkelingsvoorsprong en (hoog)begaafde kinderen en is anderzijds een goede leidraad om in de eigen schoolsituatie tot een professioneel signalerings- en diagnosebeleid te komen.

Bij signalering en diagnose van een hoge begaafdheid wordt verder gekeken dan alleen een hoog IQ. In Sidi 3 wordt inzicht gegeven in de diverse aspecten en persoonlijkheidskenmerken en intelligenties van kinderen, waarbij tevens de rol van creativiteit in het handelen en in de prestaties wordt meegerekend. 



Gerelateerd document:

Voorbeeldpagina's

Specificaties
Product Naam Sidi 3: signalering en diagnosticering hoogbegaafdheid
Art.nr. 518000
ISBN nummer 978-94-92131-46-1
Uitvoering Boek met 82 pagina's + CD.
Auteur Jan Kuipers en Alja de Bruin-de Boer.
Schrijf uw eigen review
U plaatst een review over:Sidi 3: signalering en diagnosticering hoogbegaafdheid
Uw waardering