DyscalculieMAP, informatie, onderzoek en behandeling
'Het eerste bekende meisje met dyscalculie moet toch Pipi Langkous zijn', merkte een collega op.
Dyscalculie, wat is het, hoe stel je het vast en wat doe je eraan? De dyscalculieMAP geeft antwoorden op deze vragen. De map biedt een praktische handleiding hoe om te gaan met kinderen waarbij dyscalculie vermoed wordt.
Inhoud DyscalculieMAP
Hoofdstuk 2 beschrijft hoe rekenproblemen kunnen ontstaan. Niet alle rekenproblemen kunnen dyscalculie genoemd worden. Daarna kunt u lezen wat de deskundigen onder dyscalculie verstaan en welke definitie gehanteerd wordt.
In hoofdstuk 3 worden de leerlijnen rekenen beschreven, waarbij we uitgaan van een indeling van voorbereidend, aanvankelijk en voortgezet rekenen.
Hoofdstuk 4 beschrijft het proces van planmatig handelen. Dit proces bestaat uit de volgende 4 fasen:
- Signaleren met behulp van methodegebonden en/of niet-methodegebonden toetsen, leerlingvolgsysteem en bespreken van de resultaten per groep en van individuele leerlingen.
- Analyseren van de geconstateerde problemen op groeps- en/of individueel niveau.
- Behandelen van de geconstateerde problemen d.m.v. het opstellen van handelingsplannen.
- Evalueren van de voorgaande stap.
Deze fasen worden toegepast op rekenproblemen en dyscalculie.
Het behandelen komt uitgebreid in hoofdstuk 5 aan de orde.
Hoofdstuk 6 zet de remediërende methoden, software en leermiddelen uiteen die kunnen worden ingezet bij het begeleiden van kinderen met rekenproblemen en dyscalculie.
Gerelateerd document:
Productnaam | DyscalculieMAP, informatie, onderzoek en behandeling |
---|---|
Artikelnummer | 51230 |
Uitvoering | Ringband, 100 pag. |
Auteur | Frederique Geerligs en Ingrid Nauta. |