Handleiding Opdrachtposter Eten of gegeten worden, deel B
De poster ‘Eten of gegeten worden, deel A’ bestaat uit losse opdrachten die een geheel vormen: de voedselketen. Het is speciaal ontwikkeld voor kinderen vanaf groep 4.
De vraagstelling is dusdanig opgesteld dat ouderen kinderen dezelfde doelen behalen. Deze poster zelfs geschikt voor kinderen uit groep 8. Het karakter van de open opdrachten daagt oudere kinderen uit om hun ambitieniveau te halen. De opdrachten dagen kinderen uit om creatief na te denken.
Beleveniswereld
Er is gekozen voor een onderwerp dat dicht bij de beleveniswereld staat van jonge kinderen. De opdrachten zijn herkenbaar en interessant. Leerlingen gaan informatie opzoeken in de (school)bibliotheek en op internet. In beide bronnen is veel informatie te vinden over dieren. De meeste opzoekopdrachten zijn sturend. De kunst is om de juiste informatie te vinden, om die vervolgens om te zetten in eigen bewoordingen. De leerlingen moeten laten zien dat ze begrijpen wat er gevraagd wordt en wat er in de bron staat. Komt het gevraagde overeen met het antwoord.
Inhoud
De afzonderlijke opdrachten zijn per onderwerp onderverdeeld in twee hoofdgroepen. Het eerste deel van de vragen gaat over ‘wat is het’ en ‘wat zijn de kenmerken van het dier’. Het tweede deel gaat over ‘wie eet wie’ en ‘hoe verdedigen dieren zichzelf’. In de eindopdracht wordt de koppeling tussen de dieren gerealiseerd.
Doel
De poster bestaat uit inzicht-, kennis-, opzoek- en open ontwerpvragen. Deze mix van vragen vraagt verschillende vaardigheden van de leerling en zet in op hoog niveau. In de eindopdracht wordt het geleerde gecombineerd en gaat het kind een tuin ontwerpen waarin geen plafond van creativiteit aanwezig is. Er wordt afgesloten met een spreekbeurt aan de eigen klas.
Productnaam | Handleiding Opdrachtposter Eten of gegeten worden, deel B |
---|---|
Artikelnummer | 54130 |
ISBN-nummer | 978-94-91510-55-7 |
Uitvoering | Handleiding met 16 pagina's. |
Auteur | Niels Bron |