Handleiding denkspellen inzetten in de klas
Denkspellen bieden (hoog)begaafde kinderen op een leuke manier meer uitdaging in de klas. Deze handleiding Denkspellen inzetten in de klas laat zien aan welke vaardigheden denkspellen bijdragen en hoe je ze effectief kunt inzetten bij verschillende soorten leerlingen.
In de handleiding wordt uitgebreid ingegaan op de executieve functies.
Denkspellen bieden (hoog)begaafde kinderen op een leuke manier meer uitdaging in de klas. Maar is het spelen van spelletjes op school wel nuttig? Deze handleiding laat zien aan welke vaardigheden denkspellen bijdragen en hoe je ze effectief kunt inzetten bij verschillende soorten leerlingen.
De volgende categorieën worden gehanteerd: logische denkspellen, strategische denkspellen, coöperatieve spellen en reactiespellen. Er worden veel voorbeelden van geschikte spellen gegeven en uitgelegd hoe de spellen effectief worden ingezet in de klas.
Waarom denkspellen inzetten?
Hoogbegaafde kinderen beschikken over uitgebreide cognitieve vaardigheden. Ze kunnen snel verbanden leggen en hebben vaak veel kennis in huis, zeker over onderwerpen waarin ze uit zichzelf geïnteresseerd zijn.
De rol van executieve vaardigheden
Om cognitieve vaardigheden te kunnen inzetten, hebben kinderen een aantal praktische vaardigheden nodig. Je kunt het zien als een kist vol goed gereedschap. Daar heb je pas iets aan als je een plan kunt maken voor je klus, je ertoe kunt zetten om aan de klus te beginnen, kunt bepalen welk gereedschap je nodig hebt en je lang genoeg doorwerkt om de klus af te maken. Deze vaardigheden noemen we executieve functies.
Gerelateerde documenten:
Productnaam | Handleiding denkspellen inzetten in de klas |
---|---|
SKU | 56020 |
ISBN-nummer | 978-94-91510-86-1 |
Uitvoering | Handleiding met 56 pagina's. |
Auteur | Sandra van Bijsterveld |