UIT ONS ASSORTIMENT
- Nieuwe uitgaven
UITGELICHT
- Uitgelicht
LAATSTE NIEUWS
Geplaatst:
Juni 12, 2025
In deze blog geven we antwoord op de vraag: Hoe begeleid en coach ik hoogbegaafde leerlingen op school met Levelwerk zodat ze het maximale uit zichzelf halen?Van tijd tot tijd krijgen we vragen van leerkrachten of ouders over Levelwerk. Een mooi voorbeeld is de volgende vraag:'Onze dochter van zeven jaar is hoogbegaafd getest. Ze doet levelwerk maar loopt vast omdat ze in veel opties denkt. Ze ziet dan meerdere oplossingen of methodes en stopt dan of start niet eens. Een half uur begeleiding is daarbij te weinig. De school wil nu het Levelwerk stoppen omdat ze niet meer begeleiding kunnen aanbieden. Hebben jullie hier tips of adviezen voor? Teruggaan naar regulier onderwijs spreekt me niet zo aan.’We zien vaker dat leerlingen voor wie Levelwerk een passend aanbod is toch op de een of andere wijze moeite hebben met dit pakket. Levelwerk is voor slimme leerlingen een passend aanbod, maar wel op een next level niveau. Leerlingen die gewend zijn om m
Geplaatst:
Maart 20, 2025
Vraag van een school:We kregen een vraag van een school: Is het beter om het eerste halfjaar van groep 3 nog niet aan de plusklas te beginnen?Antwoord van Jan Kuipers:In deze blog gaan we uitgebreid in op deze vraag. We geven uitleg hoe de plusklas ingericht kan worden en wat het advies is over het moment van starten van de plusklas.Jan Kuipers, onderwijsadviseur hoogbegaafdheid en auteur van onder meer Levelwerk en Een plus voor de plusklas.
Geplaatst:
Oktober 03, 2024
Vraag van een school:We kregen een vraag van een gebruiker van Levelwerk: Als we Levelwerk gebruiken, voldoen we dan aan de eisen van de inspectie?Antwoord van Jan Kuipers:In deze blog gaan we uitgebreid op in op deze vraag. We geven uitleg hoe er vanuit landelijke kaders naar verrijken wordt gekeken en hoe Levelwerk hier in past.Jan Kuipers, onderwijsadviseur hoogbegaafdheid en auteur van Levelwerk
Geplaatst:
September 27, 2024
Vraag van een school:Voor ons bestuur zijn we ons aan het oriënteren op een signaleringsinstrument om begaafde leerlingen eerder en beter te zien. Onze populatie leerlingen is echter veelal niet westers. Van de meeste iq testen is bekend dat deze niet altijd betrouwbaar zijn voor kinderen met een niet westerse culturele achtergrond. Ik vraag mij af in hoeverre dit voor Sidi PO geldt. Is dit een geschikt instrument voor onze scholen?Antwoord van Jan Kuipers:Dank voor de vraag. En wat mooi dat jullie streven naar een betere wijze van signaleren van de leerlingen op jullie scholen. We zijn graag bereid je te helpen met het zoeken naar een geschikt signaleringsinstrument en jou nader te informeren over SiDi PO. Hierbij ons uitgebreide antwoord. Mocht je nog vragen hebben, laat het dan gerust weten, we helpen je graag verder.Jan Kuipers, onderwijsadviseur hoogbegaafdheid en auteur van SiDi PO
Geplaatst:
September 25, 2024
In dit artikel geeft Jan Kuipers antwoord op de vraag: Welke persoonlijkheids- en omgevingsfactoren werken als een kracht en welke als een belemmering? Het Model van Talent Ontwikkeling (MTO) geeft inzicht in hoe het proces verloopt van aanleg naar succesvolle prestaties en welke factoren van invloed zijn op dat proces. Wanneer talentvolle kinderen gedurende langere tijd geen sterke leerprestaties laten zien, zijn er belemmeringen die optimaal leren in de weg staan. Het MTO biedt handvatten om te kijken hoe deze belemmeringen mogelijk verklaard en aangepakt kunnen worden.
Bezig met laden...