Lessen volgens Bloom

Artikelnummer
59800
Waardering:
100 % of 100
€ 38,50

Met dit boek ‘Lessen volgens Bloom’ kun je extra opdrachten aan de les toevoegen, die aansluiten bij het denkniveau van hoogbegaafde kinderen.

Veel (hoog)begaafde kinderen krijgen opdrachten voor hun neus die ze al lang beheersen. Volgens Benjamin Bloom hebben zij een hogere orde denkniveau nodig om tot leren te komen.

De taxonomie van Bloom geeft elk kind de kans om iets te leren in een les. Wat vertelt jouw leerling thuis over de schooldag? Zit het vol van de dingen die hij of zij heeft geleerd? Na het maken van hogere orde denkvragen waarschijnlijk wel!

Groep 3 t/m 8

Voeg toe aan verlanglijst

Lessen volgens Bloom
Verrijk je lessen volgens de taxonomie van Bloom, voor groep 3 t/m 8.

Om (hoog)begaafde kinderen het beste uit zichzelf te laten halen, hebben zij vragen en opdrachten nodig, die een beroep doen op ‘het hogere orde denken’. Of anders gezegd: ze hebben een stevige, pittige taak nodig, zodat zij leren om zich in te spannen tijdens hun werk.

De termen ‘lagere en hogere orde denken’ zijn ontwikkeld door Benjamin Bloom. Volgens de taxonomie van Bloom kun je leerstof verdelen in grofweg 2 niveaus: de lagere orde denkvragen (onthouden, begrijpen, toepassen) en de hogere orde denkvragen (analyseren, evalueren, creëren). De meeste methodes bieden alleen lagere orde denkvragen aan. Dat betekent dat de (hoog)begaafde kinderen, die hogere orde denkvragen nodig hebben om zich te kunnen ontwikkelen, vaak niet tot leren komen en geen passend onderwijs krijgen.

Taxonomie van Bloom
Met de taxonomie van Bloom kun je bestaande opdrachten moeilijker maken of een klein beetje bijschaven, met als doel dat alle kinderen in je klas tot leren komen.

Het boek ‘Lessen volgens Bloom’ geeft je binnen een paar seconden een duw in de goede richting, om je les nét even die extra dimensie te geven. Met dit boek kun je heel bewust differentiatie aanbrengen in je les. Je krijgt inzicht in het niveau van de lesmethodes en van je zelfgemaakte lessen.

De les gaat leven, doordat kinderen creatief nadenken over de lesstof. Probeer het uit. Het is alsof je een knop omdraait. De klas gaat ‘aan’ en daar gaan ze.

Middenbouw en bovenbouw
In dit boek is een tweedeling gemaakt in middenbouw (groep 3 t/m 5) en bovenbouw (groep 6 t/m 8). Daar kun je flexibel mee omgaan. Jouw lesdoelen zijn steeds het uitgangspunt. Formuleer voor elk niveau gepaste opdrachten. In het boek staan hiervoor zinsdelen die je kunt aanvullen.

Bestaande opdrachten bijstellen
Je kunt ook kijken hoe je bestaande opdrachten kunt bijstellen naar hogere orde denkvragen. Welke opdrachten zijn te gemakkelijk en wat kun je weglaten? Welke opdrachten komen hiervoor in de plaats? Dat vraagt een goede voorbereiding, maar je krijgt er ook iets voor terug: een gemotiveerde leerling, die leert!


Gerelateerde documenten:

Inhoudspagina Voorbeeldpagina's

Specificaties
Productnaam Lessen volgens Bloom
Artikelnummer 59800
ISBN-nummer 978-94-92990-66-2
Uitvoering Boek A5-formaat met wire-o binding, 94 pagina’s.
Auteur Erika Kompagnie
Schrijf uw eigen review
U plaatst een review over:Lessen volgens Bloom
Uw waardering
Back to Top
Andere producten die mogelijk iets voor u zijn!