Lessen volgens Bloom
Haal meer uit je les met hogere orde denkvragen
Wil je beter aansluiten bij het denkniveau van (hoog)begaafde leerlingen? Lessen volgens Bloom helpt je om lesvragen te verdiepen en verrijken. Met dit boek kun je eenvoudig extra opdrachten toevoegen aan je bestaande lesmateriaal – of methodevragen omzetten naar krachtige hogere orde denkvragen.
De taxonomie van Bloom biedt structuur en uitdaging voor álle leerlingen. Door gerichte vragen op het niveau van analyseren, evalueren en creëren, activeer je het denken én vergroot je de leeropbrengst.
Voor groep 3 t/m 8
Een praktisch hulpmiddel voor in de klas of plusgroep. Direct toepasbaar en vol inspirerende voorbeelden.
Lessen volgens Bloom
Verrijk je lessen met hogere orde denkvragen – voor groep 3 t/m 8
Hoogbegaafde leerlingen hebben meer nodig dan alleen herhalen en toepassen. Ze willen écht denken, puzzelen, creëren. Lessen volgens Bloom helpt je om je lessen uit te breiden met opdrachten die het hogere orde denken stimuleren.
De taxonomie van Bloom maakt onderscheid tussen lagere orde denken (onthouden, begrijpen, toepassen) en hogere orde denken (analyseren, evalueren, creëren). In de praktijk blijven methodes vaak hangen op het lagere niveau – en daar lopen veel (hoog)begaafde leerlingen op leeg. Dit boek helpt je dat te doorbreken.
Praktisch en direct toepasbaar
Met de taxonomie van Bloom maak je bestaande opdrachten uitdagender – of pas je ze licht aan om beter te differentiëren. In dit boek vind je duidelijke voorbeelden, handige zinsstarters en tips om snel het juiste denkniveau te vinden voor jouw klas.
De opdrachten prikkelen creatief en diepgaand denken. Het effect? Meer betrokkenheid en motivatie in de klas. De les komt tot leven – en de kinderen ook!
Voor midden- en bovenbouw
Het boek is ingedeeld in twee delen: groep 3 t/m 5 en groep 6 t/m 8. Je kunt hier flexibel mee omgaan, afhankelijk van je lesdoel. Elk hoofdstuk helpt je om opdrachten te formuleren die passen bij jouw leerlingen én leerdoelen.
Van herhalen naar echt leren
Leer hoe je bestaande methode-opdrachten kunt ombuigen naar hogere orde denkvragen. Welke vragen zijn te makkelijk? Wat kun je vervangen of verdiepen? Dat vraagt wat voorbereiding, maar levert veel op: denkende, betrokken leerlingen die leren met plezier.
Gerelateerde documenten:
Productnaam | Lessen volgens Bloom |
---|---|
Artikelnummer | 59800 |
ISBN-nummer | 978-94-92990-66-2 |
Uitvoering | Boek A5-formaat met wire-o binding, 94 pagina’s. |
Auteur | Erika Kompagnie |