Handleiding Dyslexie, wat is dat?
Handleiding bij 'Dyslexie, wat is dat?'
Dit is de handleiding behorende bij het werkboek 'Dyslexie, wat is dat? voor PO' en 'Dyslexie, wat is dat? voor VO'. Deze handleiding is geschreven voor leerkrachten en ouders. Er wordt uitgelegd hoe het werkboek het beste ingezet kan worden en waar je rekening mee moet houden. Een goede handleiding om het werkboek effectief in te zetten. Daarnaast staat in deze handleiding uitgelegd hoe de regels in Nederland eruit zien voor het behandelen van kinderen met dyslexie.
Het werkboek
Aan de hand van het werkboek 'Dyslexie, wat is dat? psycho-educatie' wordt de leerling kind uitgedaagd en ondersteund bij het ontdekken van de betekenis van dyslexie. Doordat het werkboek stilstaat bij de uitleg over dyslexie en omdat het aangeeft wat dyslexie met je doet, komt er meer erkenning en acceptatie van dyslexie. In de praktijk komt het voor dat kinderen moeite hebben er over te spreken en liever de dyslexie wegstoppen of vermijden. Met behulp van juist doorvragen wordt de leerling aangemoedigd om mogelijkheden en onmogelijkheden onder ogen te zien.
Psycho-educatie
Wanneer er bij kinderen, jongeren of volwassenen dyslexie wordt gediagnosticeerd volgt er dikwijls behandeling. Een belangrijk onderdeel van de behandeling is het uitleg geven over dyslexie. Dit wordt ‘psycho-educatie’ genoemd.
Meestal gebeurt dit bij het bespreken van de uitslag van het onderzoek. Door gebruik van het werkboek kregen steeds meer kinderen inzicht in hun stoornis en daarnaast zagen neemt de motivatie voor behandeling toe. Dit laatste omdat de kinderen meer inzicht kregen in waarom en waarvoor ze aan het oefenen waren.
Gerelateerd document:
Productnaam | Handleiding Dyslexie, wat is dat? |
---|---|
Artikelnummer | 51490 |
ISBN-nummer | 978-90-832903-6-2 |
Uitvoering | Handleiding met 33 pagina's. |
Auteur | Thea Vogelaar en Ellen Titre. |