De Gids 2.0 - over begaafdheid in het po en vo
De Gids 2.0 is een nieuw en overzichtelijk boek waarin de 19 auteurs de professionalisering in het onderwijs voeden met nieuwe kennis en inzichten over het onderwijs aan hoogbegaafde leerlingen.
Onderwerpen die aan de orde komen zijn o.a. de lat hoger leggen, cultureel responsief onderwijs, kansen(on)gelijkheid, pedagogische sensitiviteit, voicing, onderpresteren, de zelfdeterminatietheorie, gedifferentieerd beoordelen, kindertekeningen, faalangst en dubbel bijzondere leerlingen.
Met De Gids 2.0 willen de 19 auteurs de professionalisering in het onderwijs voeden met nieuwe kennis en inzichten over het onderwijs aan begaafde leerlingen. Ook voor het vo.
Begaafdheid is een niet meer weg te denken thema in het basis- en voortgezet onderwijs met een steeds sterker accent op een vanuit inclusie en diversiteit benaderde aanpak.
Compleet andere inhoud dan 'De Gids' uit 2019
De nieuwe uitgave 'De Gids 2.0' bevat een compleet andere inhoud van grotendeels andere auteurs. De 17 nieuwe hoofdstukken bevatten andere thema’s en nieuwe inzichten uit de wetenschap. Wat hetzelfde is gebleven is de sterke verbinding tussen theorie en praktijk.
De Gids 2.0 bevat de volgende hoofdstukken:
1. De lat hoger leggen - Eleonoor van Gerven
2. Inclusief onderwijs: het ontwikkelen van een begaafdheidsgerichte mindset in een drukke klas - Claire E. Hughes
3. Cultureel responsief onderwijs - Wendy Behrens
4. Kansen(on)gelijkheid en begaafdheid: een complex duo - Linda van de Bergh en Marijke van Vijfeijken
5. Pedagogische sensisitiviteit - Anouke Baks
6. Het belang van voicing - Marianne den Otter
7. Onderpresteren - Ophélie Allyssa Desmet
8. De zelfdeterminatietheorie en begaafdheid - Sabine Sypré
9. Effecten van de plusklas op motivatie - Lisette Hornstra
10. Kindertekeningen en begaafdheid - Sven Matthijssen
11. Gedifferentieerd beoordelen van producten: werken met de DAP-rubrics - Tracy Ford Inman
12. Emotionele en sociale behoeften van begaafde leerlingen - Mia Frumau
13. Sociale relaties van cognitief begaafde kinderen en jongeren - Sofie Hendrix, Jeroen Lavrijsen en Karine Verschueren
14. Vrienden worden met falen - Matthew J. Zakreski
15. Dubbel bijzondere leerlingen - Annemieke Weterings-Helmons
16. Mogelijke barrières voor de identiteitsontwikkeling van dubbel bijzondere leerlingen - Eleonoor van Gerven en Debra Troxclair
17. De ABC's van connectieve geletterdheid - een aanpak voor psycho-educatie van dubbel bijzondere leerlingen - Debra Troxclair en Eleonoor van Gerven
Must-have
Dit boek is een helder en overzichtelijk naslagwerk voor leerkrachten en begeleiders in het onderwijs. De hoofdstukken kunnen los van elkaar gelezen worden. De sterke relatie tussen theorie en praktijk maakt De Gids 2.0 tot een onmisbaar handboek voor elke leraar, intern begeleider, remedial teacher of specialist hoogbegaafdheid.
Gerelateerde documenten:
Productnaam | De Gids 2.0 - over begaafdheid in het po en vo |
---|---|
Artikelnummer | 60980 |
ISBN-nummer | 9789403724744 |
Uitvoering | Boek met 284 pagina's |
Auteur | Eleonoor van Gerven |