De Gids - over begaafdheid in het basisonderwijs
Zeventien specialisten brengen, onder redactie van Eleonoor van Gerven, de nieuwste ontwikkelingen op het gebied van hoogbegaafdheid in beeld. Op elke school zitten begaafde leerlingen. Zij komen er niet 'vanzelf'. Om deze leerlingen volledig tot bloei te laten komen, hebben zij leraren nodig die hen op deskundige wijze begeleiden.
Wat dit boek bijzonder maakt is dat verschillende auteurs vanuit hun eigen expertise nagedacht hebben over hoe het onderwijs aan begaafde leerlingen vorm zou kunnen krijgen. In drie delen leggen de schrijvers een sterke relatie tussen theorie en praktijk.
Overzichtelijk naslagwerk
Dit boek is een helder en overzichtelijk naslagwerk voor leerkrachten en begeleiders in het onderwijs. In De Gids: over begaafdheid in het basisonderwijs komen alle aspecten aan de orde die van belang zijn voor het herkennen van en het inspelen op de educatieve behoeften van begaafde leerlingen. Naast de theorie en de wetenschappelijke onderzoeken wordt de relatie naar de praktijk in de groep gelegd.
Jan Kuipers heeft een hoofdstuk geschreven over passend klassenmanagement.
Lesgeven aan begaafde kinderen
Het boek is opgebouwd uit drie delen:
Deel 1: Herkennen van begaafdheid en onderwijsbehoeften
1. Inclusie en het onderwijs aan begaafde leerlingen: twee geloven op één kussen? – Eleonoor van Gerven
2. Begaafdheid als zijnsfactor – Tessa Kieboom & Kathleen Venderickx
3. Dynamisch testen: ook begaafde leerlingen verschillen in instructiebehoefte – Wilma Resing & Bart Vogelaar
4. Het LOVS als informatiebron – Pierre Wolters & Sjoerd Verheijden
5. Een psychologisch perspectief op de profielen van begaafde leerlingen – Desirée Houkema
6. Motivatie – Lianne Hoogeveen
7. Sociaal-emotionele ontwikkeling– Kathleen Venderickx & Tessa Kieboom
Deel 2: Onderwijs aan begaafde leerlingen
8. Passend klassenmanagement voor excellente en (hoog)begaafde leerlingen – Jan Kuipers
9. Het ontwikkelen en stimuleren van creativiteit – David van der Kooij
10. Compacten van de leerstof – Lidy Ahlers
11. Rijk onderwijs in de 21e eeuw – Dolf Janson
12. Peergroeponderwijs – Jaap Verouden
13. Leertijdgerichte interventies – Lianne Hoogeveen
Deel 3: Begaafd en speciaal
14. Begaafde leerlingen met een autismespectrumstoornis – Eleonoor van Gerven
15. Executieve functies en begaafdheid – Evelyn Kroesbergen, Dineke Verkaik & Eleonoor van Gerven
16. Begaafde leerlingen met dyslexie – Evelyn Kroesbergen
17. Begaafde leerlingen met ernstige reken- & wiskundeproblemen en dyscalculie – Annemieke Weterings-Helmons
18. Begaafde leerlingen met ADHD– Eleonoor van Gerven
Een must voor elke onderwijsprofessional
De hoofdstukken kunnen los van elkaar gelezen worden. De sterke relatie tussen theorie en praktijk maakt De Gids tot een onmisbaar handboek voor elke leerkracht, intern begeleider, remedial teacher of specialist begaafdheid.
Gerelateerde documenten:
Productnaam | De Gids - over begaafdheid in het basisonderwijs |
---|---|
Artikelnummer | 57430 |
ISBN-nummer | 978-94-6318-110-5 |
Uitvoering | Boek met 302 pag. |
Auteur | Eleonoor van Gerven |