Kansrijke combinatiegroepen

Artikelnummer
51990
Waardering:
100 % of 100
€ 27,95

Dit boek richt zich op mogelijkheden en kansen in het omgaan met verschillen in kansrijke combinatiegroepen: een praktische wegwijzer naar een nieuwe werkwijze.

Veel scholen zijn, door een teruglopend leerlingaantal, genoodzaakt te werken in combinatiegroepen. Deze scholen worden geconfronteerd met organisatorische en onderwijsinhoudelijke vraagstukken, waarvoor leerkrachten vaak hun eigen oplossingen bedenken. De vraag: ‘Kan het handiger, effectiever en kwalitatief (nog) beter?’ wordt in dit boek besproken.

Voeg toe aan verlanglijst

De kracht van Kansrijke Combinatiegroepen

Een praktische wegwijzer naar een nieuwe werkwijze

Combinatiegroepen onderwijs dwingt scholen tot het maken van een keuze en soms zelfs tot het ontwikkelen van een hernieuwde visie op onderwijs. Dit boek geeft inzicht in die keuze en beschrijft twee richtingen die kunnen leiden tot een passend antwoord op de knelpunten die worden ervaren door leerkrachten met combinatiegroepen.

Het boek Kansrijke combinatiegroepen richt zich op mogelijkheden en kansen in het omgaan met verschillen in kansrijke combinatiegroepen: een praktische wegwijzer naar een nieuwe werkwijze. Een praktisch en handzaam boek, geschikt voor kleine scholen, geschreven door onderwijsadviseurs die gespecialeerd zijn met het werken met combinatiegroepen.

Inhoud

Hoofdstuk 1. Kracht en noodzaak…?
Hoofdstuk 2. De praktijk zoekt antwoorden…
Hoofdstuk 3. Theorie bevestigt de praktijk…
Hoofdstuk 4. De link naar het dagelijks leven
Hoofdstuk 5. Als we de huidige werkwijze in stand houden…
Hoofdstuk 6. Herkennen en erkennen
Hoofdstuk 7. Van denkkader naar nieuwe werkwijze…
Hoofdstuk 8. Doorkijken naar de praktijk
Hoofdstuk 9. Het begeleidingstraject…

Leerjaren combineren

In dit boek worden de combinaties besproken van twee en drie leerjaren, zoals een combinatie van groep 3/4/5. Wanneer je bijvoorbeeld drie leerjaren combineert en je wilt drie instructieniveaus per leerjaar handhaven, dan is voor ieder instructiegroepje maar een fractie van de gewenste instructietijd beschikbaar. Dat betekent dat een kind het overgrote deel van de tijd zelfstandig aan het werk is. Dit is niet wenselijk. Ook onderwijskundig niet.

Voor het uitvoeren van didactische principes als actief voorkennis ophalen, begeleid inoefenen en reflectie is geen of nauwelijks tijd. Wat overblijft is doel benoemen, een korte presentatie, even voordoen, en dan zelfstandig verwerken. Hierdoor ontstaat een onderwijsleersituatie waarin met name het korte termijngeheugen wordt aangesproken. Interactie is een voorwaarde voor het opslaan van kennis in het lange termijngeheugen en duurzame opbrengsten.

Hoe kan het concept Kansrijke Combinatiegroepen helpen?

Het concept Kansrijke Combinatie Groepen helpt leerkrachten om, vanuit leerlijnen en sturend op (tussen)doelen, jaargroepen en vakken effectief met elkaar te verbinden in kwalitatief goede instructies. Spelling voor groep 4 en 5, begrijpend lezen voor groep 6, 7 en 8, rekenen in groep 6 en 7, wereldoriëntatie en woordenschat, de mogelijkheden zijn legio.

Wanneer leerkrachten leren om jaargroepen en vakken in instructies te verbinden, pakken ze de regie terug en leren ze de methode los te laten en verdiepen ze zich nog meer in vakspecifieke didactiek. Dit vraagt inzet en inspanning, een professionele, open houding en een sterke wens tot verandering en ontwikkeling. Het mes snijdt aan twee kanten: de leerling én de leerkracht profiteren van de nieuwe onderwijssituatie.


Gerelateerde documenten:

Inhoudsopgave Voorbeeldpagina's


Gerelateerde trainingen:

Kansrijke Combinatiegroepen  -  Niels Bron 

Specificaties
Productnaam Kansrijke combinatiegroepen
Artikelnummer 51990
ISBN-nummer 9789081712026
Uitvoering Boek met 88 pagina's
Auteur Margreet Bijker, Jos Boerema, Fenje Louwsma
Schrijf uw eigen review
U plaatst een review over:Kansrijke combinatiegroepen
Uw waardering
Back to Top
Andere producten die mogelijk iets voor u zijn!