Waarom het kiezen voor Levelspel eenvoudig is


Lisa zit in groep 1 en komt bij juf met een puzzel van 12 stukjes. “Juf, dit is te moeilijk, ik kan het niet.” De juf verbaast zich daar niet over, want veel kinderen hebben nog moeite met deze puzzel. “Dan pak je toch eerst een puzzel van 4 stukjes, dat gaat vast beter!” Als Lisa’s moeder dit thuis hoort, kijkt ze vreemd op. Thuis maakt Lisa al puzzels met 100 stukjes! Ze vraagt Lisa waarom ze zei dat de puzzel te moeilijk was. Lisa antwoordt: “De andere kinderen zeiden ook tegen de juf dat de puzzel te moeilijk was. Ik wil niet anders zijn.”
 

Slimme kleuters: spelen of leren?

Kleuters leren vooral spelenderwijs. Juist door te spelen, te experimenteren, fouten te maken en nieuwe dingen te ontdekken maken kleuters enorme stappen in hun ontwikkeling. Maar hoe ga je dan om met die ene slimme kleuter die te weinig uitdaging haalt uit het reguliere aanbod? Ook de slimme kleuter is tenslotte een kleuter die gewoon lekker wil spelen!

Het antwoord is eigenlijk heel simpel: laat deze slimme kleuters ‘moeilijker’ spelen! Kies bijvoorbeeld voor het pakket Levelspel, dat speciaal ontwikkeld is voor deze kinderen.


Leren falen

Je leert pas echt wat, als het een keer mis gaat. Dat geldt niet alleen voor volwassenen, maar ook voor kinderen. En juist in groep 1 en 2 krijgen kleuters de kans om te proberen, te testen, te oefenen en te leren van hun fouten. Bij slimme kleuters is dit lastig, omdat ze eigenlijk alles meteen goed doen. Daardoor leren ze te weinig om te gaan met fouten, met falen en met tegenslag. Ze leren niet genoeg om door te zetten.

De spellen van Levelspel zetten in op een hoger niveau dan dat van de ‘gemiddelde’ kleuter. Bovendien hebben de meeste spellen een opbouw in moeilijkheidsgraad. Daardoor komt de leerling vanzelf op een punt dat het echt moeilijk wordt en hij of zij fouten gaat maken. Dat zijn uitstekende leermomenten. 


Slimme kleuters herkennen

Door goed te observeren en te luisteren naar de ouders kunnen leerkrachten redelijk goed vaststellen of bij een kind – ook een kleuter! – sprake is van een ontwikkelingsvoorsprong. Als je als leerkracht zo’n ontwikkelingsvoorsprong eenmaal herkend hebt, is het belangrijk om het onderwijsaanbod op het kind af te stemmen. Zelfs bij kleuters zie je namelijk dat kinderen zich gaan aanpassen aan de andere kinderen (onderpresteren) of vreemd gedrag gaan vertonen.

Lisa is een duidelijk voorbeeld van een kleuter die gaat onderpresteren om maar bij de groep te horen. Om dat te voorkomen is het belangrijk om ook slimme kleuters uit te dagen met moeilijke stof, met oefenen, met dóórzetten, met falen en met tegenslag. Kortom: de vaardigheden die nodig zijn om het leren te leren.

Levelspel

Met de aanschaf van Levelspel neem je een belangrijke stap naar een goed aanbod voor kleuters met een ontwikkelingsvoorsprong. Levelspel bestaat uit twee boxen met spellen, werkboekjes en een leerkrachtenhandleiding. De boxen kunnen apart of door elkaar gebruikt worden. Bijna alle materialen bouwen op in moeilijkheidsgraad, waardoor ze zowel in groep 1 als groep 2 gebruikt kunnen worden. Ze zijn ook geschikt voor kinderen in groep 3 die nog niet het juiste leesniveau hebben om aan de slag te gaan met Levelwerk, het vervolg op Levelspel.

 

Meer weten over Levelspel? Op onze website kun je lezen welke materialen in de boxen zitten. Heb je meer vragen? Bel of mail onze uitgeverij gerust.