Maandelijkse Archieven: September 2024
-
Vraag van een school:
Voor ons bestuur zijn we ons aan het oriënteren op een signaleringsinstrument om begaafde leerlingen eerder en beter te zien. Onze populatie leerlingen is echter veelal niet westers. Van de meeste iq testen is bekend dat deze niet altijd betrouwbaar zijn voor kinderen met een niet westerse culturele achtergrond. Ik vraag mij af in hoeverre dit voor Sidi PO geldt. Is dit een geschikt instrument voor onze scholen?
Antwoord van Jan Kuipers:
Dank voor de vraag. En wat mooi dat jullie streven naar een betere wijze van signaleren van de leerlingen op jullie scholen. We zijn graag bereid je te helpen met het zoeken naar een geschikt signaleringsinstrument en jou nader te informeren over SiDi PO. Hierbij ons uitgebreide antwoord. Mocht je nog vragen hebben, laat het dan gerust weten, we helpen je graag verder.
Jan Kuipers, onderwijsadviseur hoogbegaafdheid en auteur van SiDi PO -
Model van Talent Ontwikkeling
Geplaatst: September 25, 2024In dit artikel geeft Jan Kuipers antwoord op de vraag:
Welke persoonlijkheids- en omgevingsfactoren werken als een kracht en welke als een belemmering?
Het Model van Talent Ontwikkeling (MTO) geeft inzicht in hoe het proces verloopt van aanleg naar succesvolle prestaties en welke factoren van invloed zijn op dat proces. Wanneer talentvolle kinderen gedurende langere tijd geen sterke leerprestaties laten zien, zijn er belemmeringen die optimaal leren in de weg staan. Het MTO biedt handvatten om te kijken hoe deze belemmeringen mogelijk verklaard en aangepakt kunnen worden. -
SiDi PO, snelle screening bij leerlingen met een migratieachtergrond
Geplaatst: September 19, 2024Vraag van een school:
Hoe verhoudt zich de afname van de Snelle screening in relatie tot kinderen met een migratieachtergrond? Is SIDI PO dan passend?
Antwoord van Jan Kuipers:
Signaleren is veel meer dan het invullen van een lijst. Het gaat vooral om wat je waarneemt bij de leerling. Dat geldt in elke situatie, ook voor leerlingen met een migratie achtergrond. Sommige leerkrachten hebben een sterk intuïtief gevoel. Zij zeggen: “Ik kan het niet goed verklaren, maar mijn gevoel zegt…” Ik noem dat intuïtie en ben altijd heel blij als leerkrachten dit durven te benoemen. Ik las ergens eens een uitspraak: “Intuïtie is die kennis die je niet onder woorden kunt brengen.” De kracht van intuïtie wordt groter naarmate je meer kennis van zaken hebt. Intuïtie is dus geen loos subjectief, een te negeren signaal, maar juist een teken van vakmanschap. -
Leren leren – bij hoogbegaafde kinderen
Geplaatst: September 10, 2024Hoe kun je je (hoog)begaafde kind helpen bij het leren leren?
Ragnild Zonneveld, onderwijsadviseur hoogbegaafdheid en auteur van Spiegelschrift
Veel intelligente en (hoog)begaafde kinderen vervelen zich regelmatig op school. Met name de gemakkelijke leerstof, de stap voor stap uitleg en de vele oefeningen leiden vaak tot frustratie. Gelukkig hebben veel scholen om die reden gezorgd voor een meer passend leeraanbod. De reguliere stof wordt voor een deel overgeslagen en daarvoor in de plaats wordt aanvullende en moeilijker stof aangeboden. -
Manon Hof-Steennis, auteur van Nooitgedacht
Nooit gedacht dat ik ooit echt een magisch boek over mindset zou schrijven. Schrijfster van een eigen kinderboek, dat leek me iets geweldigs! Ik ben gek op mooi vormgegeven boeken en die vind je best vaak op de kinderafdeling. Het liefst met kleurrijke illustraties én iets ‘extra’s’, iets ‘anders’ dan zomaar gewoon een mooi leesboek. Iets wat je aanzet tot denken of waarover je samen in gesprek kunt gaan.