Maandelijkse Archieven: Oktober 2017
-
Koen en Jitske zitten in groep 2 en gaan aan de slag met Levelspel. De meester heeft een spel uitgezocht en legt de twee kleuters kort uit hoe het werkt. Daarna gaat hij verder met de andere kinderen in de klas. Na een half uur zoekt de meester Koen en Jitske weer op. Jitske heeft de eerste tien puzzels van het spel zonder moeite opgelost. Koen heeft uit frustratie de eerste puzzel weggeschoven en bouwt in plaats daarvan een toren van de losse materialen. De meester is tevreden met het werk van Jitske en twijfelt nu of Levelspel niet te hoog gegrepen is voor Koen.
-
'Eureka!' riep de Griekse wiskundige Archimedes, toen hij een ingewikkeld vraagstuk had opgelost voor koning Hieroon. Hij sprong uit het bad…
Dit leuke boek bestaat uit vijftien leesteksten voor onderzoekende kinderen. De verhalen laten zien hoe mensen op ideeën komen en die vervolgens uitwerken. Elk verhaal heeft opdrachten voor de leerlingen. -
Wat te doen als taalwerk af is?
Juf Leonie keek de klas rond. Een heel aantal kinderen was al klaar met taal. De rest had nog tijd nodig. Ruben maakte een tekening. Sommige leerlingen waren net iets sneller, zoals Ruben. Zij was zelf vaak niet snel genoeg met het bedenken van aanvullende taken voor deze kinderen. Vanmiddag wilde Leonie met de kinderen ook gaan tekenen. Dat was voor een kind als Ruben eigenlijk weer meer van hetzelfde. Maar zijn bibliotheekboek had hij vanmorgen al uit. Ze zuchtte en gaf Ruben een nieuw vel tekenpapier.
-
Een stap verder met Prik en Ko
Meer voor de leerling en minder voor de leerkrachtHet drukke programma van leerkrachten laat vaak niet of nauwelijks meer tijd vrij voor het begeleiden en ondersteunen van leerlingen die net iets meer aankunnen. Gedifferentieerd onderwijs klinkt zo leuk, en de praktijk laat dikwijls iets anders zien. Het pluswerk van Prik en Ko, met extra lesstof op het gebied van taal en studievaardigheden, vraagt net wat meer van een leerling en net wat minder van de leerkracht.
-
Levelwerk: hoe kun je compacten?
Jan Kuipers, onderwijsadviseur Cedin
We zijn net gestart met Levelwerk en heb nu een vraag rondom het compacten. Wanneer een leerling een spellingcategorie onder de knie heeft, kan ik deze stof dan compacten, of kan de leerling door te weinig oefenen de kennis kwijt raken en is het wijs om spelling gewoon te laten maken?