Eduforce Nieuws
-
Theaterlezen met dyslectische leerlingen
Theaterlezen is een uitdaging voor dyslectische kinderen! Meer lezen over het inzetten van de talenten van kinderen bij theaterlezen? Meer weten over technisch, begrijpend en belevend lezen in één? Lees dan verder...
Itie van den Berg, auteur van Krokomingo en Sesam open u!
Alie Smidstra is ontwikkelingspsycholoog en dyslexiebehandelaar bij E-vizier.
-
Gratis voorlichtingsbijeenkomsten Sidi PO
SIDI PO: Toolbox Cognitief Talent
Jan Kuipers
Ragnild Zonneveld
Angelique van der Hoogt
Meld je aan voor een gratis voorlichtingsbijeenkomst over de Sidi PO. We laten je kennismaken met de online wereld achter de Sidi PO en leggen uit hoe het werkt en wat de mogelijkheden zijn. Wil je niet wachten? Maak dan een gratis proefaccount aan op www.sidipo.nl en ga direct aan de slag. Onze online helpdesk helpt je op weg. -
Komen deze kinderen ook in aanmerking voor Levelwerk?
Jan Kuipers, auteur van Levelwerk
Vraag leerkracht
Ik heb een overzicht waarmee je kunt bepalen welke leerlingen in aanmerking komen voor Levelwerk. Dat zijn de kinderen die bij doortoetsen (+ 6 maand) nog steeds een I of II scoren op Begrijpend Lezen en Rekenen/Wiskunde. -
Waarom is er bij SiDi PO geen jaarlijkse groepssignaleringslijst?
Jan Kuipers, auteur van SiDi PO
Met de komst van SiDi PO hebben we afscheid genomen van de jaarlijkse groepssignaleringslijst. Het belangrijkste uitgangspunt van SiDi PO is dat het eigenaarschap bij de leerkracht ligt. SiDi PO is geen protocol dat je verplicht alle stappen laat zetten. Het is een toolkit van instrumenten die je naar eigen behoefte kunt inzetten. -
Let´s chat -uit de praktijk-
Let´s chat -uit de praktijk-
Bouke van der Meulen, ontwikkelaar van Let's chat
‘Jesper van groep 6 is heel bijzonder, maar soms ook lastig. Wat zou ik kunnen doen met hem?’ Dat is de vraag van juf Jeanette aan mij.
‘Hoe goed ken je hem? Heb je al eens een gesprek met hem gevoerd?´ reageer ik. -
Aan het werk met het Leren leren racespel
Leren leren racespel
Bouke van der Meulen, ontwikkelaar van het Leren leren racespel
Het Leren leren racespel speel ik vanuit mijn rol als plusklasleerkracht graag met mijn leerlingen. Zowel hoogbegaafde als reguliere kinderen kunnen aan de slag met dit spel. Het racespel staat symbool voor het feit dat leerlingen (soms) veel te snel door hun werk ‘racen’. -
Nieuwe rekenuitdaging voor jonge slimmeriken
Emmi Visser, auteur Denken in Getallen
Goed nieuws voor basisschoolleerlingen die snel kunnen leren: de nieuwe rekenmethode Denken in Getallen biedt volop uitdaging om de hersenen eens stevig te laten kraken. -
Wiskunde deel 2 is vervangen door Rekenkundig groep 8.
Brigitte Bosman, auteur Rekenkundig
Er is een alternatief ontwikkeld voor Topklassers Wiskunde deel 2: Rekenkundig groep 8. Bij de serie Rekenkundig is de inbreng van de kinderen groot en de antwoorden moeten vaak gemotiveerd worden. -
Slim werken met het ZomerTopboek
Tips voor en door leerkrachten om meer uit ZomerTopboek Start 3 te halen met kinderen uit laagtaalvaardige gezinnen.
Itie van den Berg en Anita Middel van Jules Plus.
Met dank aan Janneke Straatsma, adviseur educatie bij Fers. -
Externe hulp bij Levelwerk vereist?
Externe hulp bij Levelwerk vereist?
Sherrill Woldberg, onderwijsadviseur Cedin
In de maanden voor en vlak na de zomervakantie oriënteren scholen zich op materialen, methoden en andere zaken die de moeite waard zijn om aan te schaffen. Om meer- en hoogbegaafde kinderen passend onderwijs te bieden, wordt op veel scholen Levelwerk aangeschaft. -
Opdracht ‘Schrijven over je zintuigen’ – Blog heeeeeeeel vies
Anita Middel, coauteur Struis de Schrijfvogel en auteur bij Jules Plus
‘Bleh, vies!’ roept één van de kinderen. ‘Haha, vies of heel vies?’ vraag ik. ‘Heeeel vies!’ is het antwoord. ‘Heel goed, schrijf maar op: heeeel vies!’
Meer opdrachten voor creatief schrijven zijn te vinden in Struis de Schrijfvogel, een kalender met iedere maand originele, creatieve en zinvolle schrijfopdrachten. -
Verrijkingsmateriaal om van te smullen
Verrijkingsmateriaal om van te smullen
Henriëtte Dekker, ECHA- Specialist (hoog)begaafdheid bij Smart-Ease.
Ik kom voor mijn werk regelmatig op scholen. Nadat we hebben doorgenomen aan welke eisen het verrijkingsmateriaal moet voldoen, volgt al snel de volgende vraag: “Als leerkracht heb ik weinig tijd. Wat kan ik dan aanbieden en waar is dat te vinden?”