Creatief schrijven: uitdaging binnen kaders

Creatief schrijven: uitdaging binnen kaders

Creatief schrijven: uitdaging binnen kaders

Anita Drost, coauteur Struis de Schrijfvogel en eigenaar Schrijfbende

“Als ik mijn leerlingen opdracht geef om een verhaaltje te schrijven, zijn er kinderen die meteen aan de slag gaan maar ook kinderen die tot niets komen, omdat ze geen idee hebben waarover ze moeten schrijven”, zegt de leerkracht van groep 4/5 tijdens de voorbespreking van de workshop Creatief schrijven.

Herken je wat deze leerkracht zegt?

Bij creatief schrijven denk je al snel aan vrijheid. Aan grenzeloze vrijheid om te schrijven wat je wilt. Maar die grenzeloosheid kan er ook voor zorgen dat er door oneindig veel keuzemogelijkheden geen letter op papier komt.

Creativiteit in kaders

De meeste mensen worden juist creatiever als er een grens, een kader is. ‘Kaders, dat staat toch haaks op creativiteit?’ denk je misschien. Het tegendeel is waar. Creativiteit is iets nieuws zien (een kans of een oplossing voor een probleem), iets nieuws vinden en iets nieuws doen of maken.

Zonder probleem vind je geen nieuwe oplossing, zonder richting en focus geen uitdaging om de diepte in te gaan. Geef je een leerling de opdracht om te schrijven over ‘de zomervakantie’, dan loop je door de breedte van dit thema de kans dat het resultaat oppervlakkig is of dat de leerling niets kan bedenken. Creativiteit vereist wrijving.

Een creatieve schrijfles

Ik stel me voor aan de leerlingen van groep 4/5 en introduceer de opdracht: een kort stripverhaal maken. Een stripverhaal over iemand die een heel goed idee heeft dat vervolgens helemaal misgaat. Op het eerste plaatje komt het probleem, op het tweede de oplossing die de stripfiguur daarvoor bedenkt en op het laatste plaatje datgene wat er fout loopt. Kortom: een oefening in het bedenken van een plot.

Met z’n allen bedenken we vervolgens een aantal problemen en mogelijke oplossingen. Een noodzakelijk en tegelijkertijd hilarisch begin van de les! Voor het probleem dat je bij een flinke storm dreigt weg te waaien, verzinnen de kinderen een hele reeks oplossingen, variërend van ‘je door de wind laten meevoeren naar Australië’ tot ‘je zakken en schoenen vullen met zware dingen’.

Na deze inspirerende brainstorm nodig ik de kinderen uit om zelf een probleem en oplossing/idee uit te kiezen en aan de slag te gaan. Drie van de dertig leerlingen hebben nog wat individuele hulp nodig om een keus te kunnen maken.

Evalueren met de Struismeter

Binnen een half uur zijn er dertig striptekeningen geproduceerd. Met behulp van de Struismeter evalueren we de workshop kort met elkaar. ‘Wie heeft er met plezier geschreven en getekend?’ Tientallen handen gaan omhoog. ‘Wie is er trots op wat hij heeft gemaakt?’ Weer gaan vrijwel alle handen omhoog. De gezichtsuitdrukkingen spreken trouwens wel voor zich. ‘Wie heeft iets ontdekt of iets nieuws geprobeerd bij deze opdracht?’ En hop, daar gaan de handen weer.

Ik kijk nog even rond naar de dertig striptekeningen en naar de enthousiaste leerlingen. Ideeën genoeg in deze klas!

Struis de Schrijfvogel

De hierboven beschreven opdracht is een variant op Domme (strip)figuren, te vinden bij de maand maart van Struis de Schrijfvogel, jaarkalender creatief schrijven. Op www.eduforce.nl kun je ook de Struismeter (gratis) downloaden.

Juf Linda

Anita Drost, coauteur Struis de Schrijfvogel en eigenaar Schrijfbende

Back to Top
Gerelateerde Berichten