Struis got talent
Struis got talent
Anita Drost, coauteur Struis de Schrijfvogel en eigenaar Schrijfbende
Ontdekken waar je blij van wordt en goed in bent? Daar maakt basisschool Het Festival in Zwolle in het drukke schoolprogramma wekelijks ruimte voor. Iedere vrijdag zijn er voor alle leerlingen, van groep 1 t/m groep 8, talentontwikkelingsprojecten.
De kinderen mogen uit een breed aanbod van projecten zelf een keuze maken. Gerida Hols, leerkracht aan IKC Het Festival in Zwolle, verzorgt een project creatief schrijven voor leerlingen van de groepen 5 t/m 8. Met als inspiratiebron: Struis de Schrijfvogel.
Waarom koos je voor creatief schrijven?
‘Voorheen deed ik altijd een project over natuur. Maar er is nu rondom het schoolgebouw zo weinig natuur over, dat ik een ander onderwerp zocht. En toen zag ik Struis de Schrijfvogel aan de muur hangen en dacht: laat ik dat ’s proberen. Als ik Struis niet had gehad, had ik niet voor een creatief-schrijven- project gekozen. Maar nu vind ik het zo leuk, dat ik het hierna misschien wel weer ga doen!’
Hoe gebruik je de jaarkalender Struis de Schrijfvogel?
‘Een talentontwikkelingsproject bestaat uit negen “lessen” van een uur. Ik wil altijd beginnen met iets kleins, een opstarter. Daarna doe ik in principe elke keer wat anders. Maar als de kinderen eerst willen afmaken waar ze mee bezig zijn en nog geen nieuwe opdracht willen, dan luister ik daarnaar.
De eerste keer heb ik iets gedaan met het bedenken van dierennamen. De tweede keer hebben we de opdracht Paspoort van een monster gedaan. Vandaag hebben de kinderen bij de opdracht Schatten zoeken vijf mooie woorden gezocht. Woorden die je mooi vindt klinken, er mooi vindt uitzien of die je mooi vindt om wat ze betekenen. In de groep zit een meisje dat heel creatief is met schrijven, zij had die woorden meteen al in een verhaaltje gebruikt. Zij maakt ook verhalen thuis, zo leuk.’
Hoe heb je de kinderen warm gemaakt voor je project?
‘Ik heb gewoon een foto van Struis de Schrijfvogel gemaakt en die op het digibord geprojecteerd. Dat werkte prima. De jaarkalender ziet er prachtig uit.’
Wat vind je leuk aan Struis de Schrijfvogel?
‘Ik haal veel ideeën uit de kalender. Wat ik er vooral leuk aan vindt, is dat je vertrekpunt elke keer anders is. De taalmethode die we in de klas gebruiken, hanteert meestal een meer journalistieke inslag: wie, wat, waar, wanneer, hoe, over wie gaat het, wat gebeurt er. Met Struis begin je vaak heel anders. Zoals bij de opdracht Willy Wortel, daar beginnen kinderen met het verzinnen van problemen waarvoor ze nou eindelijk wel eens een goede oplossing zouden willen. Ik wil er ook een beetje handlettering bij doen. Dat is ook creativiteit met letters. En straks ga ik misschien iets doen met sinterklaasgedichten.’
Anita Drost, coauteur Struis de Schrijfvogel en eigenaar Schrijfbende