Een ZomerTOPboek tegen de ‘zomerdip’

Een ZomerTOPboek tegen de ‘zomerdip’

Een ZomerTOPboek tegen de ‘zomerdip’

Remedial teacher Lianne Berends geeft aan dat zij, met de leerkracht en de intern begeleider van de school, vakantielezen introduceert om de leesvaardigheid van groep 3-leerlingen in de vakantie niet te laten verminderen. “Vakantielezen is op onze school onderdeel van ons zorgbeleid”.

De zomervakantie is voor kinderen en hun ouders een tijd van genieten en vrij zijn. De taalontwikkeling en het lezen gaat in veel gezinnen op een andere manier verder. Er worden spelletjes in de auto gespeeld, er gaat een tas met boeken uit de bibliotheek mee, ouders lezen voor in de tent, een aantal leuke apps wordt bewust aangeschaft, kinderen doen mee met vakantiekaarten schrijven of berichtjes sturen via de e-mail of social media. Maar kinderen die talig zwak zijn of lezen moeilijk vinden, zullen leesactiviteiten proberen te vermijden en dan kan de beruchte ‘zomerdip’ het verworven taal-/leesniveau beïnvloeden.

Dyslexiebehandelaar Alie Smidstra: ‘Verken samen met het kind en de ouder wat je wilt bereiken in de zomervakantie en geef aan dat je na de vakantie aandacht geeft aan wat gedaan is.’

Vakantieboek

Het ZomerTOPboek Start is ontwikkeld door de schrijvers van Jules Plus (www.julesplus.nl) in samenwerking met taalspecialisten, onderwijspsychologen, dyslexiebehandelaars, bibliothecarissen, ouders en leerkrachten van scholen en kinderen zelf. Een full-colour en rijk geïllustreerd vakantieboek met 12 pagina’s vol leuke leesteksten, mopjes, weetjes, puzzels, proefjes en tips.

Met deze tweede editie van het ZomerTOPboek Start, voor kinderen van 6-8 jaar, heeft de leerkracht of de dyslexiebehandelaar een aantrekkelijk instrument in handen om kinderen en hun ouders uit te dagen om te blijven lezen in de vakantieperiode.

Back to Top