Winkelwagen

Nieuwe rekenuitdaging voor jonge slimmeriken

Nieuwe rekenuitdaging voor jonge slimmeriken

Emmi Visser, auteur Denken in Getallen

Goed nieuws voor basisschoolleerlingen die snel kunnen leren: de nieuwe rekenmethode Denken in Getallen biedt volop uitdaging om de hersenen eens stevig te laten kraken.

Na een aantal succesvolle reeksen over taal en kunst, waaronder Denken over Taal, is verrijkingsauteur Emmi Visser begonnen aan een rekenmethode voor (hoog)begaafde leerlingen in het basisonderwijs. In deze methode lossen leerlingen niet alleen moeilijke problemen op, ze analyseren ook hóe ze dat kunnen doen.

Nieuwe aanpak

Op het gebied van rekenen bestaan er al verschillende verrijkingsmethodes voor begaafde en hoogbegaafde leerlingen in het basisonderwijs. Toch biedt Denken in Getallen een nieuwe aanpak die aanspreekt. “In deze boeken daag ik kinderen uit om na te denken over de verschillende strategieën die je bij rekenen kunt gebruiken,” vertelt auteur Emmi Visser. “Als je de kerndoelen voor het rekenen bekijkt, worden daar allerlei strategieën genoemd die kinderen moeten leren: ‘verwisselen’, ‘omvormen’, ‘compenseren’ en meer. Ik noem al die termen ook gewoon in de rekenboeken en vraag de kinderen te analyseren en evalueren welke manier zij het beste vinden. Veel sommen kun je namelijk op allerlei manieren uitrekenen. Ik wil kinderen stimuleren om daar creatief in te zijn.”

Als rekenmethode is Denken in Getallen vrij talig. Dat heeft twee redenen, vertelt Visser: “Aan de ene kant heb je simpelweg tekst nodig als je leerlingen vraagt om te analyseren, evalueren en creëren. Aan de andere kant volgt de leerling in elk werkboek één lang avontuur. Tijdens dat avontuur moeten leerlingen allerlei rekenproblemen oplossen, net zoals je in het dagelijks leven regelmatig sommen tegenkomt. Om het avontuur te vertellen, zijn woorden nodig. Het voordeel is dat kinderen op die manier meteen ook begrijpend lezen oefenen.”

Uitdaging

Voor basisschoolleerlingen die snel kunnen leren, zijn de gewone taal- en rekenboeken vaak geen uitdaging meer. Het is belangrijk dat deze leerlingen daarom via een andere weg uitgedaagd worden, want zonder uitdaging leren zij niet dat leren een proces is waarbij je je moet inspannen en doorzetten. En dat kan  problemen opleveren wanneer leerlingen naar het voortgezet onderwijs gaan en blijkt dat je een rij Franse woordjes zonder inspanning niet in je hoofd stampt. Het is dus van groot belang dat ook snel lerende leerlingen goed uitgedaagd worden op school. Verrijkingswerkboeken als Denken in Getallen bieden houvast om hiermee aan de slag te gaan.

Thema’s

De eerste vier werkboeken voor groep 3, 4 en 5 zijn inmiddels beschikbaar. Groep 3 maakt een reis door het menselijk lichaam, terwijl groep 4 leerlingen moeten overleven in de nieuwe steentijd. In groep 5 komt in deel A de uitdagende robotfabriek aan de orde en in deel B duiken leerlingen terug in de tijd en ontdekken zij hoe het leven op aarde zich heeft ontwikkeld. Emmi Visser schrijft door tot en met groep 8 en zal dan voor alle groepen twee werkboeken schrijven met weer een nieuw avontuur. “Op dit moment ben ik bezig met het eerste werkboek voor groep 6, dat na de zomervakantie uitkomt”.

‘Denken in Getallen in Levelwerk

De eerste vier rekenboeken in de reeks Denken in Getallen zijn inmiddels te bestellen bij Uitgeverij Eduforce. Deze werkboeken hebben direct hun intrede gemaakt in Levelwerk:

- Rekentijgers 3B is vervangen door Denken in Getallen groep 3.
- Rekenpuzzels 4 is vervangen door Denken in Getallen groep 4.
- Rekenpuzzels 5 is vervangen door Denken in Getallen groep 5A De Robotfabriek.
- Rekentijgers 5B is vervangen door Denken in Getallen groep 5B Leven op aarde.

Indien je graag wilt overstappen, dan stuurt Uitgeverij Eduforce op verzoek de nieuwe opdrachtverdeling mee voor in de bestaande Levelwerk mappen.

Emmi Visser, auteur Denken in Getallen

Gerelateerde Berichten