Toneellezen: vet cool?!
Toneellezen: vet cool?!
Piers van der Sluis, onderwijsadviseur Cedin
Laatst liep ik door een school op zoek naar de directeur voor een overleg. In de hal zag ik een groepje van zes kinderen bezig met het voorbereiden van Prins Feije en de muggen. Dit is een verhaal uit de bundel De Krokomingo en andere verhalen (Eduforce).
Ze waren aan het toneellezen. Hierbij heeft iedereen een rol in een verhaal en leest zijn tekst hardop voor. Om de rol zo mooi mogelijk neer te zetten moet er zo goed, natuurlijk en leuk mogelijk voorgelezen worden.
De kinderen waren enthousiast aan het oefenen en lazen de tekst keer op keer door. Ze hielpen elkaar om het zo mooi mogelijk te laten klinken. ‘Niet te snel lezen’ of ‘je moet verbaasd klinken’ waren tips die over tafel gingen. Toen ik vroeg of het leuk was om toneel te lezen antwoordden de leerlingen: ‘Toneellezen, dat is echt vet cool!’
Terwijl ik doorging met mijn zoektocht naar de schoolleider liet ik vliegensvlug wat theorie over lezen naar boven borrelen. Bij leesontwikkeling gaat het erom dat er veel gelezen wordt, dat er plezier is en dat kinderen gemotiveerd zijn. De nieuwste inzichten geven aan dat vloeiend lezen (op het juiste tempo en met de juiste intonatie) nog belangrijker is dan alleen maar tempo lezen. Voor kinderen die lezen lastig vinden is het herhaald lezen van teksten een goed middel om er beter in te worden.
Wat ik nu zag bij dit groepje kinderen, waren dat niet precies de ingrediënten die nodig zijn voor een goede leesontwikkeling? Ja dus! Hoe leuk en simpel kan het zijn en vooral ook hoe effectief.
Ik ben het helemaal met de kinderen eens. Toneellezen is echt vet cool!
Wil je toneellezen eens uitproberen in je groep? Op de website van Eduforce staan 2 verhalen die je gratis kunt downloaden: De Pepernotenparaplu en Kerst in het kraaiennest.
Piers van der Sluis, onderwijsadviseur Cedin