Winkelwagen

Externe hulp bij Levelwerk vereist?

Externe hulp bij Levelwerk vereist?

Externe hulp bij Levelwerk vereist?

Sherrill Woldberg, onderwijsadviseur Cedin

In de maanden voor en vlak na de zomervakantie oriënteren scholen zich op materialen, methoden en andere zaken die de moeite waard zijn om aan te schaffen. Om meer- en hoogbegaafde kinderen passend onderwijs te bieden, wordt op veel scholen Levelwerk aangeschaft.

Het einde van het jaar is in zicht, veel leerkrachten maken de balans op. De start van het schooljaar voelt als heel lang geleden en de dagelijkse praktijk eist alle aandacht op.

Levelwerk is een compleet pakket

Levelwerk wordt inmiddels op heel veel scholen in Nederland gebruikt om een passend aanbod te bieden aan alle meer- en hoogbegaafde kinderen. Het is een doorgaande leerlijn voor groep 3 t/m 8, ontwikkeld door Jan Kuipers. Het is een compleet pakket. Alle benodigde materialen zitten in de box, dat wil zeggen de (spel)materialen en de handleiding voor de leerkracht.

Kun je Levelwerk inzetten zonder externe begeleiding?

De handleiding bij Levelwerk en eventueel de hulp van uitgeverij Eduforce zijn eigenlijk voldoende om meteen aan de slag te gaan. Dat is handig: bestellen en direct inzetten!

Toch worden onze adviseurs door scholen regelmatig gevraagd om ze ‘even’ op weg te helpen met de inzet van de materialen. Ik ben als adviseur altijd heel blij met zo’n vraag. Door te kiezen voor Levelwerk laat het schoolteam zien dat het gemotiveerd is om passend onderwijs te bieden. Ze zijn meestal al ver ingevoerd in de theorie. Ik kan door praktische tips veel toevoegen aan deze kennis. Denk aan het plannen van de begeleiding in het eigen rooster, waar de materialen het beste worden neergezet, hoe ze kunnen worden gedeeld met andere groepen, hoe je de juiste leerlingen selecteert, hoe je de materialen aanbiedt en zorgt voor de juiste opbouw.

Externe hulp vereist?

Is externe hulp dan sowieso een vereiste? Die vraag vind ik lastig te beantwoorden. Ik ga ervan uit dat leerkrachten zelfstandig en professioneel genoeg zijn om zelf te bedenken hoe ze de materialen kunnen en willen inzetten. Heel belangrijk hierbij is het besef dat het materiaal ondersteunend is en niet leidend of een doel op zich.

Mijn scholing begin ik altijd met: “onze slimme kinderen in de klas”. Wie zijn ze, wat mag je verwachten, welke beeld heb je van hen. Daarna komt het materiaal in beeld. Een collega zei eens: Als je het kind begrijpt, bepaalt dat het vervolg van je handelen. Precies, het draait om de kunst van het begeleiden! Vanuit begrip kun je veel beter keuzes maken en handelen, zodat je goed passend onderwijs kunt aanbieden.

Scholing is handig

Scholing is handig, fijn en geeft een goede ondersteuning om een start te maken. Maar bedenk altijd: wat heb ik aan kennis en inzicht nodig om deze leerlingen te bedienen? Maak dan de keuze voor de meest passende implementatie. Op de website van Cedin is meer informatie te vinden over vormen van implementatie en de begeleiding die onze adviseurs daarbij kunnen geven.

Sherrill Woldberg, onderwijsadviseur Cedin


Gerelateerde training:

Sherrill Woldberg  -  Niels Bron

Gerelateerde Berichten