Levelspel in de kleutergroep

Levelspel in de kleutergroep

Levelspel in de kleutergroep

Sherrill Woldberg, onderwijsadviseur Cedin

Zie je het voor je? Ruime hoeken in de klas, materiaal dat helemaal past bij het thema, mooi aangekleed, waardoor het ‘echt’ lijkt. De kinderen spelen er heerlijk en je ziet ze ogenschijnlijk plezier hebben.

Een kleutergroep kan een prettige omgeving zijn voor slimme kinderen. Het leren gebeurt veel door ontdekken, met behulp van spel, en er is veel ruimte voor eigen inbreng. Helemaal passend bij de manier van leren van slimme kinderen. Ze doen het graag zelf en op hun eigen manier. Een mooi aangeklede hoek kan erg stimulerend werken om de slimme kleuter uit te dagen en het spel op een hoger niveau te tillen.

Vaak krijg ik vragen van leerkrachten of ze daarnaast nog materiaal moeten aanschaffen. Het is altijd leuk als je wat mag uitzoeken voor je klas. Wanneer je specifiek wat wilt aanschaffen voor je slimme kleuters dan is Levelspel of onderdelen ervan aan te raden. Waarom? Omdat de materialen van Levelspel anders denken vraagt. En een moment kan creëren om bewust te leren doorzetten. Levelspel kan ook momenten organiseren waarin kinderen echt ‘hun tanden erin moeten zetten’ en voor het eerst te maken krijgen met frustratie en een beroep moeten doen op hun inzicht. Deze momenten komen minder aan bod wanneer slimme kinderen alleen in mooie hoeken spelen. En deze momenten zijn wel van belang om hen ook te ‘leren leren’.

Plaats één keer in de week een Levelspel pictogram op het keuzebord. Dan weten de kinderen dat ze aan de slag gaan met Levelspel. Vrijblijvend is het niet, we gaan ervoor. Deze dag staat in balans met je andere aanbod vanuit het thema in de klas gedurende de rest van de week. Op die dag weet jij als leerkracht dat je ruimte moet maken om de kinderen hierin te begeleiden.

Levelspel kun je gefaseerd aanbieden in de klas. Ik kan mij voorstellen dat jij of de kleuter het overzicht verliest in het aantal spelmaterialen wat Levelspel biedt. Begin met twee spellen per 2 á 3 weken. Biedt deze spellen de kinderen aan waarvan jij denkt dat ze er het meeste baat bij hebben. Na de eerste keer aanbieden, leg je de spellen in de kast. Vanaf dat moment zijn de spellen beschikbaar voor alle kinderen. Eén keer in de week werken de ‘Levelspellers’ er in ieder geval aan. Na de periode van een paar weken, biedt je opnieuw 2 spellen/materialen aan en dit herhaalt zich. Gedurende het jaar vult de kast zich. Jij kunt per 2 á 3 weken bekijken welke spellen het beste passen bij het kind of het thema.

Sherrill Woldberg, onderwijsadviseur Cedin

Back to Top
Gerelateerde producten