Hoe begeleid je leerlingen die met Levelspel werken?

Hoe begeleid je leerlingen die met Levelspel werken?

Koen en Jitske zitten in groep 2 en gaan aan de slag met Levelspel. De meester heeft een spel uitgezocht en legt de twee kleuters kort uit hoe het werkt. Daarna gaat hij verder met de andere kinderen in de klas. Na een half uur zoekt de meester Koen en Jitske weer op. Jitske heeft de eerste tien puzzels van het spel zonder moeite opgelost. Koen heeft uit frustratie de eerste puzzel weggeschoven en bouwt in plaats daarvan een toren van de losse materialen. De meester is tevreden met het werk van Jitske en twijfelt nu of Levelspel niet te hoog gegrepen is voor Koen.

Hoe begeleid je leerlingen die met Levelspel werken? 

In de klas van Koen en Jitske wordt Levelspel nog niet op de juiste manier ingezet. Zowel Jitske als Koen ontwikkelen zich niet. Jitske lost de puzzels helemaal zelfstandig op, zonder begeleiding. Dat is een duidelijk signaal dat het werk voor haar te makkelijk is. Koen komt zonder begeleiding niet op gang en heeft daarom nog niet de kans gehad zijn hersenen los te laten op Levelspel.

Kleuters met een normaal ontwikkelingsniveau worden goed uitgedaagd door het reguliere curriculum. Het is vaak moeilijk, maar niet zo moeilijk dat de kinderen er met goede begeleiding niet uitkomen. Precies die moeilijkheidsgraad bevordert optimale ontwikkeling. Een kleuter met een ontwikkelingsvoorsprong leert veel minder van het reguliere curriculum, want de opdrachten zijn te makkelijk. Levelspel biedt juist wel opdrachten op niveau: opdrachten die dus best wel moeilijk zijn, maar niet zo moeilijk dat het kind er met de juiste begeleiding niet uitkomt. En daar ligt de sleutel voor het werken met Levelspel: ook bij deze materialen is een goede begeleiding essentieel.

Vorderingen bijhouden en evalueren

De kinderen die met Levelspel werken krijgen een eigen werkboek waarin de vorderingen bijgehouden worden: het Levelspelboek. Je houdt bij wat het kind van de puzzelopdracht vond en hoe je het als leerkracht ervaren hebt. Het is verstandig om dit boek nauwkeurig bij te houden. Zo weet je niet alleen met welke opdrachten het kind de volgende aan de slag kan, je kunt ook makkelijker inschatten of de opdrachten nog steeds het juiste niveau hebben.

Achterin de werkboekjes van Levelspel zitten uitgebreide evaluatieformulieren op meta-niveau. Als leerkracht beoordeel je samen met het kind de wijze van werken, neem je de resultaten door en stel je acties vast voor de volgende keer. Dit doe je twee keer per jaar.

 Tips voor de begeleiding

  1. Instrueer en begeleid leerlingen die met Levelspel werken net zo intensief als je de andere leerlingen begeleidt. Help ze goed op weg en houd de voortgang steeds in de gaten.
  2. Houd in de gaten of leerlingen niet te makkelijk door de spellen heengaan. De materialen bouwen op in moeilijkheidsgraad, dus ga naar een hoger niveau als het kind al meer kan.
  3. Lees de handleiding van Levelspel goed door. In deze handleiding legt Jan Kuipers uit hoe je de methode het beste op school kunt implementeren, wat het doel van de materialen is en voor welke leerlingen Levelspel geschikt is.
  4. Vergeet niet de vorderingen goed bij te houden en regelmatig te evalueren! Gebruik hiervoor de formulieren en werkboeken die in de Levelspelboxen worden meegeleverd.
  5. Leer kinderen dat ze op verschillende manieren hulp kunnen krijgen als ze een spel niet begrijpen of de oplossing niet kunnen vinden. Ze kunnen bijvoorbeeld een klasgenootje of een kind uit een hogere groep vragen. Ook niet-begaafde kinderen kunnen helpen, omdat zij veelal een andere, pragmatischer instelling hebben die nieuwe inzichten kan opleveren.  

 

Levelspel

Met de aanschaf van Levelspel neem je een belangrijke stap naar een goed aanbod voor kleuters met een ontwikkelingsvoorsprong. Levelspel bestaat uit twee boxen met spellen, werkboekjes en een docentenhandleiding. De boxen kunnen apart of door elkaar gebruikt worden. Bijna alle materialen bouwen op in moeilijkheidsgraad, waardoor ze zowel in groep 1 als groep 2 gebruikt kunnen worden. Ze zijn ook geschikt voor kinderen in groep 3 die nog niet het juiste leesniveau hebben om aan de gang te gaan met Levelwerk, het vervolg op Levelspel.

Meer weten over Levelspel? Op onze website kun je lezen welke materialen in de boxen zitten. Heb je meer vragen? Bel of mail onze uitgeverij gerust.  

 

 

 

Back to Top